måndag 29 november 2010

Sen in i växlingen


Det var ju det här med årstider... Övergången mellan årstiderna kan vara så lurig, och vissa årstider hinner man knappt uppfatta. Som våren till exempel - en dag är den där, och sen plötsligt var det sommar! Början av vintern kan också vara lurig. Det blir kallt, kommer snö, och jag tänker ’Nu är det vinter!’. Ja, men rätt som det är, tre dagar senare, så var det vanlig höst igen. Eller det som många kallar ingen riktig vinter. Årstider handlar på många sätt om att hänga med i svängarna. Timing helt enkelt. Det är ju synd att tänka ”undrar när kajaksäsongen börjar?” när det är slutet på september.

Sen har vi ju andra sidan av myntet som handlar om att inse att många saker är det säsong för året runt – som löpning till exempel   :-) 

Under morgonens recoverytur får jag dock känslan av att jag är sen in i växlingen. För det är ju just det. När snön kommer tänker jag lugnt – ’men det ska ju vara vinter hela vintern, det är ingen stress’. Men samtidigt vet man ju inte. Kanske det inte blir nån riktig vinter. Och då kan det ju faktiskt vara värt det. Att passa på.

Efter 6km i -13 grader har jag blivit hälften människa hälften frost...


Just nu verkar det dock inte finnas nån överhängande risk för att det ska spontan-töa. Temperaturen ligger på under -10 och enligt väderprognosen så kommer det inte bli varmare utan bara kallare närmsta veckan. Så jag tänker – om jag hinner fixa i ordning skidorna får det bli premiärtur på onsdag. Annars kan jag vänta. Jag känner mig ganska säker på att vintern väntar på mig om det skulle behövas   :-)


I morse på vägen till jobbet. Då var det definitivt riktig vinter!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar