onsdag 24 november 2010

Blåst på tempotrevare


Det blir uppenbart att jag inte riktigt har vaknat när jag tittar på termometern och läser -22 grader och tänker ”Hoppsan, bäst jag klär på mig ordentligt!” utan att tänka mer på det. Det är ju naturligtvis inte -22, utan -2.2 vilket jag så småningom inser. Men faktum är att det blåser rejält, och när jag kommer ut känns det som jag klivit rätt ut på nordpolen (ja, det verkar som man får smälla upp hus var som helst nu för tiden!). Första fem minuterna upprepar jag mantrat ”Slappna av och låt värmen komma in i kroppen, slappna av och låt värmen komma in i kroppen!” för blåsten kyler som 17! Svårt att hålla uppvärmningstempo när jag vill rusa iväg för att skynda på kroppsvärmningen. Efter 20min får jag till slut springa på, och det känns bra att försöka hålla ett bestämt tempo – det var så länge sedan att jag inte riktigt har en uppfattning om vilket tempo jag håller och det tar några minuter innan jag hittar rätt. Efter 20 min tempo blir det lite rask nerjogg hem. Det är inte ens frestande att gå upp för sista backen, för det skulle bara betyda att jag kyls av, burr.

Total sträcka: 7.1km
20 min i 5.45min/km-tempo
Kroppsdelar som frös: för många, men färre i slutet än i början  :)
Fäste med trasiga dubbar: bra!

Efter tempotrevare: Så här ser en löpare ut som är med i matchen igen!


Sammanfattningsvis: Bra att försöka få upp lite tempo, men känner att det får bli en hel del tempo- och backträning innan jag återupptar några intervallpass. Men det är ok. Det är vinter, det är uppbyggnadsperiod, och jag har all tid i världen att skynda långsamt och bli starkare och snabbare i egen takt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar