lördag 13 november 2010

Målformuleringar - finsk sisu!

SVT sänder ju en serie som handlar om finska fenomen. Hittills har den helt klart motsvarat mina både förväntningar och, kanske framför allt, bekräftat mina fördomar om Finland och dess folk. Precis som jag länge har misstänkt är finnar lite galna, tänker minst sagt outside the box (eller vad sägs om Nakenmilen, eller VM i Kärringkånk) och enligt min tolkning verkar dom helt enkelt ha det liiiite roligare än vi svenskar. 


Nu när jag håller på att återkomma till träningsrutiner efter plantar-farsciit-uppehållet, så känns det som en bra tidpunkt att skaffa mig lite nya mål. Mål för vinterträning, mål för nästa år med klättring, löpning och det mentala. Precis. För det mentala. Och när jag tittar på dessa inspirerande utmana-dig-själv-i-att-delta-i-ett-nakenlopp program så tänker jag, vad vore lämpligare som mentalt mål än att skaffa mig lite äkta finsk SISU. Det skulle definitivt kännas bra att ha det, men hur kan jag mäta hur mycket finsk sisu jag lyckas förvärva, och ännu mer av en utmaning är ju hur jag egentligen ska gå tillväga för att nå detta mål.



Målet är klart, vägen osäker. Utvärdering av ackumulerad finsk sisu tänker jag görs av fabulous finnish Veera i slutet av februari – hon om någon måste ha stenkoll på sisu!

Fortsättning följer. Tills dess kan även ni inspireras av några finska fenomen!

http://svtplay.se/v/2226527/finska_fenomen/







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar