söndag 21 november 2010

Backpass i Götet


Det är söndag i Göteborg, och det är dags för revival av backpasset. Förutom backarna under Lidingöloppet har det inte blivit så mycket backar sedan i somras (senaste backpasset jag hittar är 23 juli, ett par veckor innan den plantara farsciian satte stopp för normal träning…). Med andra ord är det hög tid att återuppliva lite backträning, och vilken plats passar bättre än backiga Göteborg!

Hmm, den ser ju inte så brant ut härifrån...


Passet blir lite kortare än vanligt, men så är det ju första backpasset på länge, och minst lika viktigt som att göra ett bra pass nu är att ha kvar suget att köra många fler backpass. Det blir ungefär 25 minuters uppvärmning, följt av 6x 90 sekunder raskt uppför och sedan jogga ner. Passet avslutas med 10 minuter nerjogg och en fyra-våningar-trapp-spurt! Det är ju bara att krasst konstatera att nåt riktigt driv i steget finns det inte ännu, men jag är ändå nöjd med passet och med att ha lyckats komma upp till 178 i puls under de två sista repetitionerna. Och icke att förglömma – små steg är också steg!

Patrik och jag efter sista backrepetitionen.


Senare under dagen får jag sms från Vasaloppet (innan idag visste jag inte ens att Vasaloppet kunde skicka sms) med ett ”Hur går det med träningen?”
Njaaa. Kanske börjar bli dags att lägga lite tid på skidträningsplanering (den naturliga föregångaren till själva skidträningen…), om det ska finnas en god chans att jag ska känna mig väl förberedd och peppad när jag står där på startlinjen till HalvVasan den 1a mars. Hehe, ja, o så länge det inte går ut över löpningen, klättringen eller yogan, så ska det nog gå fint!


Lite inspirationsmusik passande ett backpass - en gammal klassiker:






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar