onsdag 10 november 2010

Tessan och jag

Jag tittar inte på sport på TV. Det är inte tillräckligt kul tror jag, och sen känns det ärligt talat som lite slöseri med tid, när man kunde göra nåt roligt själv istället för att titta på andra som roar sig. Friidrott och skidor är ju kul om det är nåt stort mästerskap. Simning skulle ju aldrig i livet få för mig att titta på. Trots detta så är en av de atleter som jag faktiskt ser som lite av en förebild simmerska. Tessan så klart. Nu har hon ju vunnit totala världscupen – otroligt imponerande. Fast det är egentligen inte därför jag beundrar Therese Alshammar. Det är för hennes inställning och för att hon verkar så totalt orädd och kaxig. Ingen jantelag här inte! Hon känns spontan och ärlig. Kommentarer som ”Det där var fan sista gången jag kom tvåa” (ja, ungefär nåt sånt var det väl hon sa?) är ju störtsköna – så ärligt vad hon kände precis då, utan att censurera sig själv på trist-svenskt feg-manér. För ofta uppfattas någon som kaxig om man faktiskt tror på sig själv. Om något borde väl en sån inställning uppmuntras, speciellt om ambitionen är att bli bäst i världen – jag menar, hur ska det gå till om man inte tror att det verkligen går?

Bilden lånad från internet, AP (Associated Press).


Att våga satsa mot stjärnorna. Sätta upp läskigt höga mål. Att våga utmana sig själv och tänja på gränserna. För oss vanliga dödliga handlar det ju inte om världscupen eller vilken valör det blir på medaljen, och ingen mediabevakning har vi heller, så jag tycker att vi kan kosta på oss att våga. Troligtvis blir det varken världscupseger eller medalj – men med lite gnista, envishet och svett kan vi i alla fall försöka övervinna oss själva och våra rädslor. Kanske når vi målet, kanske inte, kanske omformulerar vi det och tar nya tag, kanske lär vi oss något om oss själva, och det är inte det sämsta.

Att våga sätta upp de mål man vill, ta det första steget och sedan hänge sig - det är det det handlar om, och det imponerar på mig.

Vilka är dina mål? Vågar du satsa...? Står du och tvekar? Tänk på Tessan  :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar