torsdag 11 november 2010

Snöpremiär!


I tisdags började det snöa. Och blåsa lite. Det kallades oväder och det ställde till det i trafiken. Men jag har ingen bil och behövde inte ta mig så långt, så jag tyckte mest att det var mysigt. Det är nåt speciellt med den första snön, den ger en liten försmak på vintern som komma skall. Även om första snön sällan ligger kvar så länge, så väcker den min vinterlängtan till promenader i knarrande snö, skidåkning, kyla som biter i kinderna och varm choklad i en snödriva.

Morgonmys i elljusspåret!


Alla sa att snön skulle smälta bort under onsdagen. Det gjorde den inte. Och inte nu heller. Innan jag gav mig ut på morgonens tur såg jag framför mig hur det kommer låta chip chip efter nån minut när mina skor har fyllts med snöslask. Men det låter inte chip chip utan det låter crunch crunch när jag kommer ut och krossar stelnad snömodd. Lite tyngre att springa i snön, men blir en schysst tur på ungefär 6km. Får känslan att det är bra och stärkande för fötter och vrister att springa på det här underlaget, så det gör inte så mycket att det går långsamt och att snön flyttar sig under fötterna så jag får känslan av att springa i en dröm. (Alltså, att jag inte kommer någonstans…)

Tyckte mig höra en skidåkare och blir grymt imponerad av entusiasmen, men inser snart att det bara är en cyklist på en korsväg...


Igår kväll var det matlådeproduktion en masse, resultatet syns nedan. Själva grytan blev lite proteinfattig, så kompletterar med dagens kulinariska tips – ungefär-hummus på belugalinser! Behöver inte läggas i blöt utan kan kokas direkt. Tillsatte olivolja, cayennepeppar, salt, citronsaft, vitlök och ganska mycket färsk koriander. Ser lite trist ut med smakar yummy!

Thai-inspirerad veggogryta med svart quinoa.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar