söndag 14 november 2010

Gilla läget


Idag var det boulder på Karbin i Västberga som gällde. Fyra klättrare i form av Calle, Joel, Magnus och jag gav oss iväg vid 10-snåret. Väl framme inser jag att jag faktiskt inte varit på Karbin sedan de byggde till en övervåning med boulderproblem, och en tunnel upp till en mellanplatå. Kul! Efter gårdagens inställda långpass på grund av halsont, känner jag mig nu piggare och sugen att ge mig på problemen. Rotar i klätterpåsen efter skorna. Hittar selen. Hittar två kritpåsar. Hittar tre 60-slingor och några skruvkarbiner. Men, inga skor. Efter att ha letat igenom påsen för tredje gången är det bara att inse. Skorna är inte där, och de kommer inte att mirakulöst uppenbara sig heller, bara genom att jag letar en gång till. 

Skor när man klättrar är ju som ens vapen på många sätt. Svårt att få till ett killer move utan sina skor. I sanningens namn oftast svårt även med skor… Jag försöker att se det som ett ypperligt tillfälle att träna mig på att gilla läget. Något som i allmänhet inte är min paradgren. Jag gillar bättre när saker fortlöper som jag har tänkt mig. Såna här situationer får mig lätt att bli lite, ja, kinkig. Men det var förr, nu är det nya tag, och inga skor kommer att trollas fram för att jag stirrar tomt framför mig, nähä! Bara att gå och fixa ett par hyrskor i receptionen, och klättra så gott det går. Dessutom är ju dåliga skor den perfekta ursäkten när det inte går riktigt så bra som man hoppats på – ”så nära, men lite för dålig känsla i dom här skorna”.

Joel mitt i en heel hook på ett svart problem.


Grabbarna grus klättrar på finfint på svarta utmanande problem. Jag har som mål att klättra så många blå problem jag bara kan, och gör ganska många, plus två röda problem. Yey! Go me!

Efter några timmars bouldering är det dock bara att acceptera att det inte är skorna som är min begränsning i dag. Det är mina händer. Dom har fått mer skinn bortslitet, massa valkar och är så där fint uppsvällda och alldeles rosa. 

Men vad gör det när jag har fått kul bouldering, fått slita lite o haft bra sällskap och peppning!

Dagens övningar i att gilla läget: Fröken Strävan vs Hyrskorna: 1-0!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar