söndag 28 november 2010

Snöpulsande söndag

Långtur är alltid mysigt. Men speciellt på vintern, och speciellt när det precis har kommit en massa snö! Tanken slog mig att detta egentligen är skidväder, och inte springväder, men, skidorna är inte preppade ännu, och springskorna stod ju redo att hoppa i. Och dessutom hade jag ju längtat efter det här passet! Jag får med mig nya klätterkompis Henrik som dagen till ära premiärtestas som springkompis och vid elva-tiden drar vi ut för att testa hur springbart det är i snödrivorna.

Härligt snöpulsande!
Temperaturen ligger stadigt på -8, det är fint väder och det är verkligen vitt överallt! Det blir en lagom lugn tur – vi snittar 7:10 tempo, vilket inte är så tokigt ändå, men tanke på att långa sträckor får vi pulsa med snö nästan upp till knäna. Och när det är lite mindre snö halkas det omkring i modden – bra träning för att stabilisera vristerna tänker jag! Efter ungefär 11km blir det en liten spontan backrush upp och ner för Sunnerstabacken där barnfamiljerna har korvgrillning och pulkaåkning i gropen. Obetalbara ansiktsuttryck från ett par av föräldrarna – jag får intrycket av att de hade sett mindre förvånade ut om det hade kommit förbi en dansande kamel…

Vackert vitt - överallt!
Totalt mäter turen 21km av fantastisk pulsning/halkning/löpning. Efter tre klädbyten innan avfart kan jag konstatera att slutvalet blev ganska lagom varmt, och det enda som hade behövt mer lager var baken. Japp, den vill alltid ha mer på sig…

Fåglar spottade längs vägen: förutom talgoxar, koltrastar och gräsänder blir det en gröngöling och en liten flock steglitser!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar