fredag 26 november 2010

Min magiska kraft

Japp, du läste rätt. Jag har en magisk kraft. Jag tror det i alla fall, och det är ju som vanligt det som räknas. Egentligen tror jag att jag har flera, men i topp på min lista av magiska krafter ligger det faktum att jag kan göra världens godaste havregrynsgröt. Jag är ganska säker på att jag kan få vem som helst att tycka om den också, men här kanske jag ska reservera mig för att vissa totala-gröt-vägrare kan vara svårflirtade, även med världens-godaste-gröt.
Det är ju nyttigt med havregrynsgröt också, men det är i sammanhanget en bisak, för det viktigaste för mig är att min havregrynsgröt ger mig en superstart på dagen, och att den är så god, att jag kan längta efter den under ett morgonpass.

Frukostlyx från Järna.


Mitt recept på världens-godaste-gröt (Varning för reklam, hehe...)
Fiberhavregryn (de måste vara från Axa, de andra är för mjuka och mesiga)
Hackade aprikoser (osvavlade och söta, från Saltå Kvarn, fyra stycken eller så)
Kruskakli
Krossade linfrön
Vatten (vilket noname-vatten som helst går bra  ;-) o lite salt så klart

Linfröna rör jag i när gröten kokat klart. De magiska ingredienserna är havregrynen och aprikoserna. Det smakar yummy, och så gör linfrö och kruskakli att det rispar så där gott i halsen!

Vad gör du för att få en superstart på dagen?





1 kommentar:

  1. Yang (aka sötnos) undrade vilka proportioner man ska ha. För en portion tar jag...
    1dl havregryn
    2.5dl vatten
    fyra finfina torkade aprikoser
    ungefär 1msk kruskakli (jag häller ut lite bara)
    1/2-1msk krossat linfrö (häller lite där med)
    salt är kanske 2krm eller så (mer än vad man "ska" tror jag)

    SvaraRadera