tisdag 2 november 2010

Tantometern går i taket...


Igår var det inprovning av inlägg. Aktivitet som fick tantometern att gå i taket snabbt som katten! (Ja, tanter säger sånt!) Jag vet inte vad jag hade förväntat mig, men inte att jag på bråkdelen av en sekund skulle känna mig som 84 i alla fall. (Ålder alltså, inte födelseår…) Inte nog med att jag har plantar farscit, nu har jag si sådär en 50 extra år att släpa på också.

Nåväl, inte mycket att göra åt. Enligt ortopedtekniker Karin ska jag vänja fötterna och resten av kroppen vid inläggen i en månad, så bestämde mig för att starta tisdagen med en lugn jogg. 

När jag vaknade och det fortfarande var mörkt såg jag framför mig hur jag skulle springa längs åsen och se hur himlen var alldeles rosa innan solen gick upp och att jag skulle tänka "å vilken vacker morgon". Nu var det ju så att det var ganska mulet och jag dessutom kom ut lite senare än tänkt jag får liksom acceptera att det kan bli svårt att få det riktigt enligt plan. 
Lätt dimma och frost i gräset.




När jag kommer ut är det ändå så där bra, fast på ett annat sätt. Det är frost i gräset så att det frasar under skorna  och dimman ligger som en slöja över ån. Det är liksom mer…  sagolikt, och helt perfekt för en stilla komma-igång-jogg-i-lugnt-tempo. Det känns finfint med inläggen och tänker knappt på dom fram till efter 5km då det börjar kännas av lite i framfoten, men vad gör det för strax efteråt börjar det flyta på riktigt bra, men jag håller det lugna tempot och passar på att njuta av vad himla fint där är att springa längs ån på morgonen. Vad spelar lite kloaklukt för roll - jag har nya inlägg och kan springa igen!

Ån en sagolik morgon.


Första turen med inläggen - check! 
Totalt 13km i behagligt tempo, en perfekt start på dagen!

Plan för löpning under kom-i-gång-o-vänj-fötterna-o-resten-av-kroppen-månaden:
  • vecka 1 och 2 - tre lugna distanspass på plant underlag, långpass på helgen om det känns bra i fötterna
  • vecka 3 - tre pass nu med, men mer varierande terräng, backpass på helgen
  • vecka 4 - två distanspass, och ett tempopass, på helgen kan vad som helst hända...




Ser man på, två flygplan har samarbetat för att få till ett V när jag springer förbi.  Klart jag känner mig som en vinnare då!

Ikväll blir det yoga för första gången sedan i våras! Ska bli superkul och lite intressant att se hur stel jag har blivit. Kommer jag att kunna göra happy baby pose utan att tippa?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar