söndag 19 december 2010

Långt från en sommarbris

Tåget var mer än fyra timmar försenat när jag äntligen klev av i Älvsbyn vid klockan fyra. Två stationer för tidigt, men jag hade helt enkelt fått nog av tåg... Termometern i bilen sa minus 23. Lite lätt vind. Långt från en sommarbris. Det kan verkligen bli vinter här i Norrbotten. Den är så där äkta, och genuin. Påtaglig vinter. Det är rejält med snö, rejäl kyla, och rejält kolsvart mörker när solen gått ner. Midnatt råder från klockan tre. Stillhet råder dygnet runt.

Jag är upprymd av en blandning av överskottsenergi och otrolig trötthet. Jag har mer eller mindre suttit på plan eller tåg sedan klockan 12 igår, och kroppen längtar efter att röra på sig, samtidigt som jag är otroligt trött av begränsad sömn sedan i torsdags. Det kommer att bli en tidig kväll, en lång natts sömn, och i morgon, en dag fylld av snöpulsande och kanske lite skidåkning – oavsett om det blir det ena, det andra eller båda, så kommer jag få svettas och ha roligt i detta underbara vinterland!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar