fredag 19 augusti 2011

Koll på pulsen

Det har blivit mycket siffror den senaste tiden, och det har med att göra att jag nog har varit ganska fokuserad på siffror – att hålla ett visst tempo, att tänka på minuter och sekunder. Och det här inlägget fortsätter definitivt på det temat... På schemat hade jag skrivit att jag under dagens tempodel skulle hålla 5.00min/km i tre km, men efter all denna fokus på att hålla ett visst tempo bestämde jag mig för att ändra upplägget helt, och istället byggde jag ett pulsbaserat pass i Garmin som såg ut så här:

uppvärmning 20min – puls inte över 164
tempo 20 min – puls 166-175
lugnt 5 min  - puls 150-160
5 repetitioner
            acceleration 8 sek – så snabbt jag bara kan
            lugnt 1min
nervarvning 10 min

Jag har tänkt tidigare på att jag skulle behöva öva mig på att orka hålla hög puls under längre perioder, och det är klart att försöker jag att hålla högre tempo följer ju pulsen med, men generellt sett när jag fokuserar på tempo blir det ändå ganska ojämnt och ryckigt. För mycket tempofokus gör mig dessutom mer stressad, 'springer för långsamt eller för snabbt?', vilket säkert bidrar till ännu mer ojämnt tempo. Som avslutning tänkte jag att det kan vara skönt att få testa på lite hur snabbt jag kan springa, om jag bara tokspringer alltså, så la in 5 stycken accelerationer på slutet.

Passet var superroligt! Det kändes mycket bättre att springa på puls, som jag höll kring 170. Kändes som flytet var bättre, och inte så ryckligt som det brukar bli. De första tio minuterna låg den strax under 170, och de sista tio lite över. Tempot är inte så högt som jag skulle vilja, men här känner jag att det är tålamod som gäller och att bygga från grunden och ta det gradvis. Jag tror att det skulle vara jättebra för mig att springa minst ett sånt här pass i veckan, men jag ska ta mig en titt på schemat och se hur jag kan pussla ihop det. Jag vill ju inte behöva ta bort något annat…

Accelerationerna var kul som 17, men jag insåg efter jag sprungit den första att jag hade hållit andan. Hehe, och tänk att många människor tror att andningen är automatisk… Fem stycken accelerationer kan jag ju poppa in i nästan vilket pass som helst, så ska testa det lite mer. 8 sekunder var lite i underkant, kanske blir 15 eller så nästa gång… Sen funderar jag på om det kanske hade varit bättre att lägga dem innan tempodelen, eller innan intervallerna om det är ett intervallpass. Kanske kan hjälpa till att väcka upp kroppen ordentligt efter uppvärmningen, samtidigt som det inte är meningen att det är det här som ska ta energin… Blir till att testa!

Fräsch efter passet? Knappast. Fick ta bilden utan blixt, för den fick
det att se ut som jag höll på att drunkna i min egen svett...

På väg hem   :-)     Men inte till slottet längre...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar