måndag 15 augusti 2011

Är det arton grader varmt…?


…eller är det arton grader kallt…?

I morse började hösten. Trodde jag i alla fall… Bara för att det var mulet fick jag för mig att det var arton grader kallt, och förra veckans pustande i tjugo grader var helt bortglömda. Med dubbla tröjor gav jag mig ut för att springa 7km distanspass.

Om jag inte har tänkt ut nåt speciellt innan, brukar jag tänka att distanspass främst är för att få kilometer i benen, och jag fokuserar inte alls på tempot. Men den senaste tiden har jag tänkt på att jag faktiskt springer onödigt långsamt och blir lite för bekväm av mig. Så i morse tänkte jag att jag skulle försöka att hålla något högre tempo, men utan att jag skulle bli ordentligt trött som om det hade varit ett tempopass. Normalt ökar jag tempot lite smått under passet, om det inte är långpass som har en tendens att gå långsammare och långsammare… När jag kikade på klockan på mitten höll jag mig runt 5.35-tempo på platten. Snittet för passet landade på 5.45min/km! Det kanske inte låter så imponerande, men ser jag tillbaka på tidigare pass tillhör det verkligen ovanligheterna att jag håller mig under 6min/km under distanspassen, så lite smygnöjd är jag i alla fall, även om det fortfarande känns långt till att hålla sub 5min/km-tempo i en hel mil…

Kände redan idag att jag ville se fram emot helgen, så mailade Louise och hörde om hon hade lust med ett gemensamt långpass, och vips var jag inbjuden till att springa 25km längs röda tunnelbanelinjen på söndag! Ser verkligen fram emot att komma igång med långpassen igen och försöka att hålla lite tempo där med!

Dagens tips är en föreläsning med Caballo Blanco från boken Born to Run. Läs mer här!




4 kommentarer:

  1. Jag tycker sub 6 tempo är snabbt, jag tycker du ska vara nöjd! Man måste ju hela tiden utgå från sig själv och sina egna förutsättningar och framsteg.

    Jag läste om det där passet på Funbeat men nu kan jag inte hitta det. Vet du vilken tid och var? Jag var lite sugen på att hänga på även om det kanske är lite för högt tempo för mig.

    SvaraRadera
  2. Jo, jag brukar säga det själv, att man ska utgå från sig själv och sina förutsättningar alltså, men ibland är det svårt att komma ihåg när det känns trögt... Tack för påminnelsen. Nu ska jag uppgradera min nöjdhet faktiskt :)

    Söndagspasset finns utlagt på jogg.se
    http://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=19748

    Står att det kan bli indelning i olika fartgrupper och att tempot anpassas så att alla som springer/joggar hänger med, så klart att du ska med!
    Ses på söndag! Kul!

    SvaraRadera
  3. Det tycker jag att du ska :)

    Tack!
    Hade för mig att det var på funbeat jag läste det men om det var på jogg så förklarar det ju varför jag hade svårt att hitta inlägget igen...
    det verkar som att maken kan vara hemma med barnen då så nu är det inskrivet i kalendern!

    / Wanja (Trötta mamman)

    SvaraRadera