lördag 20 augusti 2011

En massa matmums!

Jag gillar att laga mat, äta mat, bli bjuden på mat, planera mat, handla till mat… Mmm mat…

Jag måste börja med att helt skamlöst göra reklam för min nya kokbok, Salig blandning av Renée Voltaire. Och ja, jag vet att jag har nämnt den förut, men den är så himla bra att jag redan nu kan lova att den kommer att bli omnämnd många fler gånger! Hittills har helgen verkligen gått i matens tecken – igår kväll åkte jag hem till numera söderbönan Sofia och bjöd på vegetariska kålknyten och sedan nya favvosmoothien Lingonlove, och idag har jag testat ytterligare två nya grejer från boken och bjudit världens bästa föräldrar på!

Vegetariska kålknyten kan nog beskrivas ungefär som kåldolmar utan kött och med en twist. Fyllningen består av ingefära, vitlök, chili, morötter, zucchini, hasselnötter, tamari (japansk soja), rött ris och dadlar. Under tiden det tog för riset att koka hann jag förbereda allt annat inklusive att förvälla kålbladen. Sen var det bara att fylla bladen med röran, smula på lite fetaost och sedan in i ugnen en liten stund. Fantastiskt gott och perfekt att göra mycket så att det blir över till lunchlådor! Bjöd på Lingonlove-smoothien till efterätt, men måste säga att den var mycket godare när alla ingredienserna var riktigt kalla och några frysta. Nu hade allt hunnit att bli varmt, och det var ok, men inte alls lika gott och fräscht som när den var riktigt kall.


Idag har jag för första gången gjort allt i en tacomiddag från scratch. Gjorde grymt goda tacoskal! Busenkelt faktiskt. Kände mig lite lost där ett tag, för jag hade ju ingen aning om vad jag höll på med egentligen, men det blev bra och framför allt så himla gott! Trixet var att böja skalen innan de hade stelnat, men nu när jag har gjort det en gång kommer jag ha bättre koll på att få till böjen innan det är för sent! Gjorde röra med kalkonfärs som också blev väldigt god, och så de vanliga tillbehören att fylla med. Min första tacomiddag som faktiskt kändes genomnyttig!


 



Till efterätt hade jag planerat att göra en smoothie som hette Camu Colada med ananas och en massa yummy stuff… Och så saker som jag inte ens visste vad det var, och sen inte kunde hitta på affären… Så det blev lite av en variant, men som blev supergod i alla fall! Hade i ananas och banan som jag hade preppat innan och fryst så att smoothien skulle bli riktigt kall. Sen hade jag i dadlar, myntablad, kokosolja och lite flytande honung. Och vatten. Det som jag inte fick tag på var Camu camu och Mesquite. Det fanns inte på Ica trots att de verkligen har en massa specialsaker, så jag var lite förvånad. Men nu har jag varit inne på Renée Voltaires hemsida och insett att priset för 125g Camu camu var 349kr, så det kan ju varit därför det inte fanns… Kundunderlaget borde vara minst sagt begränsat. Priset till trots kan jag inte riktigt sluta att vara nyfiken på vad det nu är för någon slags superfood som skulle vara så värdefull, men jag får väl önska mig den i julklapp    :)    Eller det enklaste kanske är att jag mailar Renée direkt, berättar hur mycket reklam jag gör för hennes bok och förslår en burk Camu camu som tack. Vad tror ni om det...?








1 kommentar:

  1. Mums - det låter härligt! Och imponerande att göra egna tacoskal. Jag hade också en matdag igår - en ambition att liksom återerövra köket efter sommaren. Väldigt gott, men inte lika nyttigt som ovan... :-)

    SvaraRadera