tisdag 30 augusti 2011

En magisk maskin…


Ja, för det är det den är. Kroppen. Å vad jag har tagit den för given. Varje gång något händer tänker jag att så fort allt blir som vanligt igen kommer jag att vara tacksam över min fungerande kropp varje dag. Men det går snabbt att glömma. Och det går snabbt att vänja sig vid att kunna stiga upp ur sängen varje morgon och springa iväg vart jag vill, att komma tillbaka till att förvänta sig att kroppen ska hänga med på allt jag hittar på, utan att den för den sakens skull knappt ens får ett tack. Alltså, det är inte jättesynd om den eller så, men jag skulle absolut kunna visa min kropp lite mer omtänksamhet och uppskattning.

Det är ungefär fyra veckor kvar till Lidingöloppet. Det är förmodligen dumt att bygga upp så mycket förväntningar kring några timmar av ens liv, men nu blev det lite så… Igår bestämde jag mig i alla fall för att det jag gör från och med nu ska vara igenomtänkt på ett sätt som ökar mina chanser att kunna 1. springa loppet, och 2. springa loppet smärtfritt. Eller, inte smärtfritt så klart, men skadefritt kanske är mer korrekt. Eller fritt från ond smärta, skadande smärta.

Beslut nummer ett var att det inte blir något Hälsolopp i dag. Känns lite trist så klart, men mest för att jag saknar att springa. Löplust-Louise är fortfarande sjuk, så hon kommer inte heller att springa, så att hänga henne i hälarna hade inte funkat i alla fall   ;)

Beslut nummer två är att jag måste lägga om träningen om det här ska fungera. Jag är inte helt säker på hur ännu dock… För att inte förlora för mycket kondition tänker jag mig att jag får köra nån slags kombination av cross-trainer och spinning som borde vara ganska snällt mot höfter, fötter och knän. Och för att få det hela (kroppen alltså) att hålla ihop i längden kommer jag också att behöva köra lite mer funktionell styrka. Det är inget som jag tycker är superkul direkt, men det tyckte jag ju inte om löpning för några år sedan heller. 
Det är aldrig för sent för en kovändning!


2 kommentarer:

  1. Hoppade in här för kolla hur det går för dig och ser att du åkt på någon skada. Tycker du gör helt rätt som växlar ner och byter mål men som inte släpper det övergripande. Skall själv inte springa men kommer eventuellt vara ute och heja. Hoppas vi ses!

    SvaraRadera
  2. Vore superkul att ses om du kommer dit! För visst är det nääästan lika kul att titta på ;)

    Såg att Åsa var och sprang i Skövde också! Jag är jättesugen att delta på något sätt nästa år, men innan jag tänker mer på det blir det lite back to basics och ett Lidingölopp!

    SvaraRadera