söndag 23 januari 2011

Aktiv vila med mentala bilder

Jag kan ha svårt för att vila. Kanske mest för att jag har en rädsla att fastna i vilan om jag låter den pågå för länge. Därför är det viktigt för mig att påminna mig själv om två saker. Dels att faktiskt vila, och dels när jag vilar, att vila klart. Att vila så mycket jag behöver, oavsett vilken tid det tar.

Det här kanske låter som självklara saker, och det är det i många fall. För oftast räcker det ju med en dags vila och sedan är jag laddad igen. Men det är gånger som nu, då jag känner att kroppen behöver mer än en dags vila som det kan vara svårt att behärska sig. Jag har sagt det förut och jag säger det igen – man ska inte underskatta vikten av att skynda långsamt!

Vila för kroppen, javisst, men jag behöver ju inte sluta tänka på träning för det! Jag kan fortfarande jobba med mina målbilder, det mentala, och att göra vilan ännu värdefullare. Och inte minst, påminna mig om att vilan faktiskt är viktig för att senare kunna nå målen. För att aktivt levandegöra mina mål, brukar jag titta på bilder som för mig symboliserar och/eller tar mig tillbaka till stunder då jag har känt mig fokuserad, nöjd med en prestation, eller som på något annan sett sänder positiv kraft och positiva tankar.

Här får ni två av mina klätterfokusbilder!

Här leder jag Big Ben vid Lyse kyrka i Bohuslän.
Det är en av de få leder som jag har lett, och den är
 ett bra minne  och målbild för framtida ledklättringar.

Bouldering i Håkmark utanför Umeå. Jag gillar den här bilden
för jag kommer ihåg hur himla fokuserad jag var.

Vilka bilder ger dig kraft och energi?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar