onsdag 23 februari 2011

Plan, ny plan & ny ny plan


Det är alltid bra med en plan. Allting blir så mycket lättare man känner att det finns en tydlig riktning, hållpunkter längs vägen. Dessutom tycker jag att det blir så himla mycket roligare med nästan allt jag gör, om jag har tänkt till lite innan och att jag vet ett tag framöver vad som står på agendan, vilket nästa mål är, och vad som kommer att hända nästkommande veckan, månaden eller året… Till saken hör ju att jag älskar att planera. Allt. Därför gör det ingenting när jag får planera flera gånger, det blir bara lite planeringsbonus!

För till saken hör ju att planen så klart inte alltid följs till punkt och pricka. Kanske är det till och med oftare som planeringen ändras lite, eller att något kommer emellan och det är nåt helt annat som händer. Men det är inte det som är poängen. Livet anpassar sig ju inte efter min planering, och det är jag bara glad för, läskigt hade det varit annars… Del av utmaningen är ju att kunna hålla planeringen flexibel, och anpassa den efter rådande omständigheter, för även om jag har en grundtanke som jag följer, så är det ju svårt att veta idag hur jag kommer att känna och vad som kommer att hända nästa vecka. Ibland räcker att att skyffla runt lite bland passen, ibland är det bara att börja på nytt blad, med nytt upplägg för de nya förutsättningarna.

I helgen gjorde jag klart planeringen för löpningen fram till Premiärmilen den 27e mars. Måndag stod det vila, tisdag lätt distans på morgonen och klättring på kvällen, onsdag morgon – korta intervaller… Igår morse gick spisen sönder. Det går ju inte att göra mycket utan en spis, varken koka ägg eller göra magisk frukostgröt, så det var ju tvunget att prioriteras. Ingen klättring, men en nygammal spis för 250kr på blocket – inte illa! Morgonens korta intervaller då? Ont i halsen igår kväll och minus 20 grader när jag vaknade ledde till beslutet att skjuta upp dom. Troligtvis rätt beslut, även om det inte är sånt här som jag vill ska ändra på planeringen. Men det blir ett annat pass ikväll stället. Och lite streck och pilar i planeringen   :)

Träningsschema fram till 27e mars, som det såg ut i går kväll...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar