fredag 25 februari 2011

Låt trumpinnarna jobba!

I morse var jag tillbaka på banan! Termometern visade -6.5 när jag gick upp, och in kontrast till senaste veckans bistra väder kändes det nästan som vår. På schemat stod det intervaller, 4x1000m, och det skulle det bli också! När jag har sprungit intervaller tidigare har jag känt att jag förmodligen har slarvat lite med uppvärmningen vilket har lett till att det har känts segt i de första intervallerna och jag har inte kunnat klämma på som jag har velat. Så idag tänkte jag värma upp tills jag kände att benen verkligen var varma och ville springa snabbare. Innan jag gav mig ut tänkte jag att jag skulle springa söder ut längs ån tills det kändes som läge att dra på, och sedan köra en tusing och sedan samma väg tillbaka så att jag skulle veta hur lågt jag hade att springa de resterande intervallerna. Det tog 25 minuter tills kroppen kände sig redo, och jag var nästan där grusvägen går över i asfalt längs ån. Bra ställe att börja! Hängde upp mössan på en pinne och drog iväg!

Kände mig grymt laddad innan passet, och hela tiden jag sprang tänkte jag på att jag ville kunna springa snabbt den 27e mars. Hade peppat mig lite extra med att lyssna på Tove Styrkes White Light Moments innan, och hörde den i huvudet medan jag försökte slappna av och låta benen pendla. Vågade inte dra på allt för mycket, eftersom det var en evighet sedan jag sprang 1000m-intervaller, och hade tänkt mig att sikta på 5min per tusing på det här trevarpasset. Resultatet såg ut så här:
  1. 5:02 min
  2. 5:00 min
  3. 4:52 min
  4. 4:44 min

Med tanke på underlaget och hur tidigt det är på säsongen är jag väldigt nöjd med min insats. Sista intervallen tog jag i lite extra och kände mig helt spyfärdig när jag stannade, men det kändes bara bra – då vet jag att jag inte har hållit tillbaka för mycket  :)  Intervaller är verkligen grymt bra för att bli snabbare och dessutom superkul, så funderar på att byta ut några distanspass mot intervallpass under några veckor för att få lite av en kickstart på kvalitetsträningen. Ska tänka på saken i alla fall…

I helgen är jag i Götet. Har två kvalitetspass planerade; tempopass på lördag och ett backpass på söndag. Har ingen aning om hur underlaget kommer att se ut. Kommer att bli spännande!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar