onsdag 9 februari 2011

Lyxlöpning i Lund

05:00 ringer klockan. Ska gå hemifrån klockan sex, för att ta flygbussen 06:35. Skulle kunna gå upp senare, men tycker att det är värt det att kunna ta det lite lugnt på morgonen, och slippa stressa. Precis. Slippa stressa. Det går fintfint. Ända tills jag kommer fram till bussen och inser att plånboken är kvar hemma. Bussen går om sju minuter. Det hade varit gott om tid för att gå till bankomaten för att ta ut pengar till bussen, men knappast för att ta mig hem igen, hämta plånboken, ner på stan igen, ta ut pengar och hinna till bussen. Nej, det går faktiskt inte. Inte ens om jag springer. Så jag väljer alternativet som går ännu snabbare än att springa. Taxi.

Efter jobb jobb jobb är det dags för tempopass med min kollega Christofer som spöade mig med 2 minuter och 28 sekunder på Blodomloppet förra året. (En tradition på jobbet som vi genomför helt utan att tänka på prestation eller inbördes tävlan… right…) Jag har tänkt mig att han kommer fungera som prima farthållare på dagens pass, och det gör han också   :)     Tanken är att ligga kring 5:30min/km, vilket vi lyckas bra med! Går lite långsammare i början, men vi snittar på 5:26! Två viktiga saker som bidrar är: att jag faktiskt har ställt in klockan så att jag ser det verkliga tempot som jag springer i (!), och att det är barmark i Lund! Jag älskar vintern, men så skönt att springa utan snö och is och halka omkring på. Leve våren!

Plockar upp en karta på Hotell Sparta för att ha lite koll på var vi är.
Det bästa med dagens pass är att jag har fått känslan av att det faktiskt är möjligt att springa snabbare. Jag kommer att kunna springa milen på under 5min/km, det är jag övertygad om. Jag vet inte när, men jag vet att jag kommer att göra det. Nu känner jag mig ännu mer taggad och inspirerad att köra på hårt för att vara så förberedd som möjligt när jag ska testa formen den 27e mars på Premiärmilen! Jajamen!

Split pace. Snitthastighet min/km per km.
Passet i siffror:
Sträcka: 6.3km
Tid: 34min 11 sek
Snittpuls: 162
Maxpuls: 175


Hörde en gammal klassiker med de här gulliga gossarna på väg till flyget i morse, och dom hängde kvar för att hjälpa mig i slutspurtsduellen idag:







2 kommentarer:

  1. Barmark! Här har det kommit två decimeter snö...

    SvaraRadera
  2. Ja, jag är tillbaka hemma nu, och vi har också snö... Nåväl, det var roligt så länge det varade :)
    Som sagt, jag gillar vintern, men första löpstegen på bar backe går inte av för hackor! Så härlig känsla!
    I morgon bitti blir det till att snöpulsa igen!

    SvaraRadera