fredag 30 september 2011

Och så var det ju det där med bra idéer…

Kommer ni ihåg att jag hade en superbra idé för ett tag sedan? Lite som ett kinderägg, tre önskningar i en, – Spanien, träffa min underbara vän Emma och springa min första mara?

Nu några månader senare tänker jag lite mer, eh, hur ska jag säga… var det här verkligen en så himla bra idé som jag tyckte från början? Alltså, jag vill gärna fortfarande känna mig odelat positiv till den här händelsen, och mest är jag nog fortfarande positiv, men i ärlighetens namn så börjar jag nu känna mig lite nervös. Kommer jag att klara det här? Vara tillräckligt förberedd...? Kanske vore ännu konstigare om jag inte var nervös i och för sig…

Har försökt kolla upp lite mer info om loppet. En liten detalj som jag tydligen hade missat är att det finns en maxtid på fem timmar. What’s the rush? liksom. Visst, håller jag 6.30-tempo, vilket jag verkligen borde klara, så tar det drygt fyra och halv timme, men jag har ju ingen aning om hur jag kommer att reagera på att springa så långt. Alltså, utan att stanna och äta glass och bada på lämpliga ställen. Men det är väl bara att köra på och se vad som händer   :)

Kollade upp hur ofta det kommer att finnas vätskekontroller och så också. Det är 15st vätskekontroller, vilket jag tycker låter ganska mycket även om jag inte har nåt att jämföra med. Vid varannan är det Powerade förutom vatten, och mot slutet serveras glukos eller frukt. Vid två av stationerna ”serveras” också vaselin, hehe.

Saker som jag funderar på…
Ska jag springa med vätskebälte?
Gjorde det på Lidingöloppet förra året, men inte i år. Måste säga att det ändå är grymt smidigt och skönt att kunna smådricka hela tiden, och sen bara fylla på en flaska lite snabbt vid själva vätskekontrollen om det behövs.
Energi
Första depån som har annat än vatten och Powerade är vid 25km, och då står det frukt, som vi kan hoppas är banan kanske. Är i vilket fall ganska säker på att jag vill få i mig lite mer substans innan dess, så ska fundera vad jag kan ha med mig, och vad jag ska försöka få langat till mig längs vägen.

Annat att fixa?
Ska köpa sånt där stick som jag fick låna av Arne under Hornstull-Järna, Sportslick tror jag att det hette.
Komplettera flaskor till vätskebältet – (de har en förmåga att slita sig i skogen så de blir färre och färre…)

Kommer nog på fler saker efterhand, men känns bra att börja flytta mentalt fokus mot att jag faktiskt ska till Spanien och springa 42 195 meter om ganska precis två månader! Det kan bli spännande, jobbigt, lite nervöst, och hur himla roligt som helst!


När jag går över mållinjen ska jag spela upp den här i huvudet! 





5 kommentarer:

  1. Men du så häftigt med maran! Det kommer gå kanon såklart. Intressant att spanjorerna inte kör lika hårt på det svenska konceptet vetebullar-och-saltgurka-överallt. :)

    SvaraRadera
  2. Hehe, ja, "Donde esta vuestros saltgurkor?" eller vad det kan heta.
    Vissa saker är lättare att få med dig än andra och jag är inte helt säker på att det är en hit att transportera saltgurka i sporttoppen även om jag visserligen inte har testat ännu...

    SvaraRadera
  3. Vad är det värsta som kan hända? Att du inte kommer i mål? Oavsetr hur du genomför loppet kommer det ju vara ett jättekul äventyr!!

    SvaraRadera
  4. Åh, det kommer bli superkul! Om du tycker det är okej att springa med vätskebälte så ska du förstås göra det. Jag tycker det är ganska obekvämt och väljer istället vätskestationerna. Och du som springer 30 km kuperad terräng ska inte vara det minsta orolig för 42 km asfalt. Det kommer gå lätt som en plätt. När jag sprang maran i Stockholm åt jag iofs allt som bjöds på längs banan och det väl just saltgurka, dextrosol och delar av powerbars. Utöver det hade jag med mig en egen bar som jag åt efter ca 23 km. Det räckte gott och väl trots att loppet startade 12.00 och gjorde att lunchen liksom inte hanns med. Det blir toppen - jag ser redan fram emot din race report.

    SvaraRadera
  5. @Trötta mamma:
    Ja precis... Jag tänkte att det vore kul att i gå i mål på min första mara... Men du har så klart rätt, liksom, vad kan hända??? Skulle jag kollapsa eller bli diskvalificerad så har jag ju i alla fall gjort nåt med en liten krull på! :)

    @Löplust:
    Det är ju just det att det är asfalt som jag är lite nervös för - jag springer ju aldrig på asfalt... Bra att du sa dextrosol! Det ska jag komma ihåg att ta med. Jag tycker egentligen att det är helt ok att springa med vätskebälte, så ska nog göra det. Och så ett par powerbars och nötcrème på det! Tack för tipsen!

    SvaraRadera