torsdag 3 mars 2011

Guldbrudar

Imorse var det distanspass som blev ett återhämtningspass. Fuskade ju lite med återhämtningen tidigare i veckan, så tog igen det nu. Lunkade på i godan ro, mest för att få igång blodcirkulationen och skynda på utrensning av slaggprodukter och benens återhämtning. Finns mycket tid att tänka på återhämtningspassen, och i dag tänkte jag på Ida Ingemarsdotter och Charlotte Kalla och deras guldlopp i sprintstafetten. Jag följer inte skid-VM så noga alls egentligen, men för mig finns det de här nyckelögonblicken som inspirerar mig och verkligen visar att alla delar ska klaffa, och hur viktig den mentala biten är. Efter en tuff start med skidor med varken fäste eller glid, missade medaljchanser och ett vallateam som var utskällt som få, kom onsdagen då vinden vände.

Förra året visade svt en dokumentär om skidlandslaget som hette Blod, svett och klistervalla (eller nåt liknande…). Den gav verkligen en inblick i deras vardag, hur de tränar och sliter i stort sätt varje dag. Hela sommaren när vi tar en glass och en tur till stranden, sliter de på rullskidor, gymmet, över mossar och upp och ner för trappor. De har tränat hela året för att vara på topp nu, och så går den ena efter den andra chansen förlorad. Det som imponerar helt otroligt på mig är hur de klarar av att ladda om mentalt hela tiden, ta nya tag, inte gräma sig över gårdagen, utan lägga all energi, allt fokus på nästa lopp. Hur de peppar igång varandra och ger allt. Igen och igen. Och så igår kom utdelningen. Guldmedalj i sprintstafetten, och idag silver i vanliga stafetten.

Jag ska spara de här bilderna på Kalla och Ingemarsdotter, och ta fram när det känns motigt under träningen. Allt var helt grymt - iskall taktik, modig offensiv mot slutet och vilket driv och jävlaranamma som bara exploderade! Det kallar jag inspiration som heter duga! Jag lämnar er med två uttalanden från Charlotte Kalla efter loppet. Jag tycker att de sammanfattar känslan ganska bra    :)

”det är så skönt med klassiskt, det är bara att bomba på ”
”då var det bara att sträcka ut och släppa lös allt vad jag hade”

Foto: Matthias Schrader/AP/Scanpix.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar