lördag 1 september 2012

Hitta ut* väcker orienteraren i mig


Galet fint väder i Götet idag, så det gick inte att sitta inne och jobba hela dagen. På eftermiddagen plockade vi upp en Hitta ut-karta i Botaniska trädgården och fortsatte till Änggårdsbergen för att leta reda på några kontroller och drilla mig i orienteringens ädla konst. Det är lätt att tro att bara för att kontrollen sitter vid Stigförgreningen, så skulle den vara lätt att hitta, men det visar sig att det finns många stigar och vilken av alla sjuttontusen stigar är det som motsvarar den på kartan??? Så klart hade jag inte koll på att det fanns olika svårighetsgrader, och börjar med en av de svåraste, men så kände jag mig å andra sidan desto nöjdare när jag äntligen hittade den :)

Fyra kontroller senare hade jag fått mersmak på det här med orientering! Jag och Henrik har pratat lite löst om att gå nån orienteringskurs, och tydligen går femdagars i Norrbotten nästa år, så kanske är det dags att testa nåt nytt…?


Knäppte några bin i botaniska!


* Vad är Hitta ut? I en satsning att uppmuntra människor att komma ut i skogen och upptäcka sin närmiljö startades projektet Hitta ut. I samarbete med orienteringsklubbar finns det nu kartor med check points, motsvarande orienteringskontroller. Vid varje check point finns en kod som du registrerar på hemsidan, och för varje check point får du en biljett i lotteriet som har dragning varje månad. I Uppsala kan man varje månad vinna presentkort på 1000 eller 500kr på Alewalds, så bara det borde få alla att vilja börja samla check points! Hitta ut finns för tillfället i tolv olika städer, bland andra Uppsala, Göteborg och Lidingö.



2 kommentarer:

  1. Vad kul det låter! Och du måste ju ha talang när du nu hittade den svåraste! :-) Tror du att det funkar att göra Hitta ut som en familjeaktivitet? Ska kolla om det finns i Stockholm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jag hittade den *till slut*... :-)
      Tror att det är en superbra familjeaktivitet! Det verkar som förra årets Hitta ut-Nacka har blivit en fristående verksamhet i år, så kolla http://www.nackaorienteringen.se/!

      Radera