onsdag 5 september 2012

Lill-lördag – dags för bartips!


I sommar har jag tillsammans med  bästa träningskompisen Henrik börjat att utforska Upplandsleden som löpled. Samtidigt passade vi på att fortsätta att testa energibarer. Köpte på oss en av varje av allt vi kunde hitta som vi inte redan testat och tog med på turerna. En bra bar ska inte bara vara god utan helst också gå lätt att äta medan man springer. Det är inte många barer som jag har testat uppfyller ens ett av kriterierna. En tidigare favorit är Swebar, men jag ska erkänna att efter hela vårens utprovande av energi till TEC, och sedan tuggande av många barer under själva loppet så vill jag helst hitta några fler som jag kan variera med. Blev lite, eh, mätt på den helt enkelt… (Blåbärsbaren från Åre Chokladfabrik funkar fortfarande helt ok!)

De flesta av inköpen var tyvärr en besvikelse - de smakar sliskigt, syntetiskt, fastnat i gommen, växer i munnen - you name it. Några var så hemska att jag inte klarade av att äta upp dom. Tur att det inte var den enda energin vi hade med... Men! En ny favorit hittade vi!

PowerBar Natural Energy ’Sweet n’ Salty’. (Har hittills hittat den på Alewalds och Naturkompaniet.) Den är inte helt lättuggad, men hey, den är god och framför allt är den tillräckligt god för att man inte ska ledsna i första taget! Och kanske är det just det att det är lite tuggmotstånd som gör att den fortfarande smakar även när många kilometer har passerats och det inte är första energipåfyllningen. För handen på hjärtat så är det helt klart värt det att gå en bit för att äta nåt där man i alla fall kan gissa vilka ingredienser som använts... 

Finns också i smakerna Cacao Crunch (inte testad ännu), och Strawberry & Cranberry  som var ok, men inte lika bra som Sweet n' Salty!



2 kommentarer:

  1. Ahh, the sweet and salty, det påminner om vacker sommarlöpning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Indeed! Nu får vi se om Sweet n' Salty klarar vacker höst- och vinterlöpning också :)

      Radera