torsdag 20 september 2012

Långt där borta i horisonten


Den stora grejen nästa år blir AXA Fjällmaraton. 10 augusti 2013. Det är ett tag till dess. Jag kommer att springa andra lopp, både före och efter fjällmaran, men det är främst den som kommer vara i tankarna när jag lägger upp träningsplanen för året. Schemat jag skissar på sträcker sig till 11 augusti 2013. Den sista dagen är en vilodag  :)

Mitt mest långsiktiga träningssschema hittills har börjat ta form. Självklart kommer jag inte sitta nu och detaljplanera för nästan ett år framåt, men jag gör en första grovplanering för vad som ska hända under olika perioder, mängdökning och variation, etc. För mig funkar det absolut bäst att ha en ganska noggrann planering även om den sen ändras. När klockan ringer i svinottan behöver jag aldrig fundera på vilket pass jag är sugen på, tänka på om jag tränar för mycket eller för lite - jag har ju redan tänkt på det. Men känner du dig inte pressad av att ha planerat så mycket, som du sen kanske inte följer? är en fråga jag ofta får. Nej, träningsschemat är ju till för att underlätta, inte för att ge stress och press. Inga pass är skrivna i sten, och tanken är att det ska vara en dynamisk planering. Jag kan bli sjuk, och resten av livet följer inte heller direkt ett fast schema, så pass kommer att flyttas om och slängas bort, men det gör ingenting. Detaljplanering gör jag för närmsta fem-veckorsperiod, och beroende på hur den går så skissar jag på nästa fem-veckorsblock. Ligger jag däckad med influensa en vecka så är det bara att jag gör om planen lite, det ingår liksom.  

Men först, innan några nya scheman startar så ska jag (förmodligen) springa Lidingöloppet, och sedan får vi se var landet ligger. Har precis tittat på hälsodeklarationen som skickas ut till alla anmälda. Det fanns det ingen ruta om piriformisproblem, så antar att det betyder att det är lugnt att springa, hehe.



2 kommentarer:

  1. Det är imponerande att du har en sådan struktur på ditt träningsschema. Det borde jag ta efter. Ska bli kul att läsa om din resa mot fjällmaran!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit! Jag har precis hittat dig via Malin. Gillar din blogg!

      Radera