tisdag 11 september 2012

Matfundamentalism


Ett eller noll, svart eller vitt, bra eller dåligt, rätt eller fel. Vilket är det??? Svara då!!!

Behovet av okomplicerade svar verkar öka i samma takt med att de ekorrhjul som vi springer i snurrar snabbare. Vi verkar inte längre ha tid att tänka efter själva och bilda oss en egen åsikt. Det här gäller inte minst på hälso- och matfronten. Det är ju så skönt med alla dieter som talar om vad du får och inte får äta. Följer du bara det, så har du gjort rätt. Tagit ansvar för din hälsa och kanske blivit lite smalare och snyggare dessutom. Så där ja, och så var samvetet rent. Verkligheten är dock sällan så enkel att en råvara, ett näringsämne eller en grupp av produkter kan klassas som enbart positiva eller negativa för hälsan. En anledning är att det beror på vad det är som undersöks – tittar man på förekomst av cancer är det just det du kommer att få svar på. Samma näringsämne kan ha en helt annan effekt om du istället tittar på blodfetter, diabetes eller vad det nu må vara. Kroppen är komplicerad, och att genomföra studier och visa på samband som utesluter att andra faktorer påverkar är snudd på en omöjlig uppgift. Den populärvetenskapliga rapporteringen i dagstidningar har också förmågan att dra lite för stora växlar på enskilda studier, som ofta visar att ett samband gäller under specifika betingelser. Att samma skulle gälla i människokroppen är inte givet, även om det så klart kan vara så.

Senast i dag kan vi läsa i DN om Hälsokriget om mjölken. Vilka har rätt??? Är mjölk bra eller dåligt? LCHF-anhängarna ger tummen upp och veganerna tummen ner. En studie visar att mjölk kan skydda mot typ 2 diabetes, medan en annan visar att överdriven mjölkkonsumtion kan orsaka prostatacancer. Efter att ha haft dåligt rykte pga av alla mättade fetter har mjölken fått ett nytt uppsving, och nu senast under OS marknadsfördes mjölk som den naturliga sportdrycken. Äntligen kan vi dricka mjölk igen med gott samvete. Eller? Det mest komiska i artikeln (ja, eller hur jag ska uttrycka mig…) kommer mot slutet. Inte ens branschorganisationen Svensk Mjölk förespråkar en ohejdad konsumtion. Nej, självklart inte. Det är hade väl varit lika konstigt som att rekommendera ohejdad konsumtion av mat i allmänhet. Som tur är har de intervjuat en vettig och balanserad person i Håkan Jönsson från Lunds Universitet, som verkar ha det sunda förnuftet i behåll.

Förr eller senare kommer dagen då ditten-och-datten-dieten inte är populär längre, och vi inte hittar svaret i nästa innediet. Att ta reda på information själva, bilda oss en egen uppfattning och känna efter. Vad mår jag bra av? Tänka på vad vi stoppar i oss i övrigt, så att det sammantaget är vettigt och inte stirrar oss blinda på enskilda produkter. Jag är inte för att utesluta något från det jag äter. Vissa saker äter jag mer av, andra mindre. Många saker äter jag extremt sällan, men ändå nån gång. Att testa mig fram och hitta balansen som funkar för mig. Mat som ger energi, som är god och som jag stoppar i mig i lagom mängd. Inte nåt som jag står ut med den här månaden, utan en blandning som jag kan tänka mig att leva med i längden. Det kanske inte behöver vara svårare än så, men det är inte lättare än så heller...

För övrigt påbörjade jag Voltarenkuren i går kväll och hoppas på att den ska göra susen!

Budapeststubbe. Inte varje dag, men en dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar