tisdag 20 mars 2012

Du ska inte bara ha bra kondition och mental styrka…

… du ska ha mirakulöst tåliga fötter också! Om du vill springa långt alltså.

Efter helgens två långpass har det blivit uppenbart att en utmaning under TEC som inte får underskattas är att hålla fötterna hela och fina. Delar av Lidingöloppsbanan var lite lerig och blöt och efter lördagens pass hade jag fått lite blåsor här och där på fötterna. Inte farligt, och det gick ju bra att springa med dem efter att jag hade tejpat ordentligt i söndags, men under TEC har jag inte råd att dra på mig blåsor på fötterna redan efter ett en mil eller två.

I nuläget är mina fottankar ungefär så här:
  • Tejpa fötterna redan innan jag börjar springa
  • Om fötterna blir blöta, byt strumpor varje varv
  • Byt skor varannan mil


Vad har ni för tankar eller tips om hur fötterna hålls fina under långlopp?


För att låta fötterna vila lite extra bytte jag ut löpningen mot simning i morse!



3 kommentarer:

  1. Ja jäklar, mycket att tänka på är det. Har inga tips då jag inte är långlöpare, men tycker de du listar låter kloka. och såklart...ha välklippta tånaglar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. A just det! Har läst att det är bra att klippa naglarna en vecka innan så att de är "lagom nyklippta" vid själva loppet, men jag hade redan glömt bort det. Ska skriva ner det så att jag inte hinner glömma det igen, hehe...

      Radera
  2. Å tack! Och tack för tipset! Ska lägga till bloggen där.

    SvaraRadera