måndag 27 februari 2012

Passa på! Det du inte såg

I höstas läste jag Patrik Sjöbergs bok Det du inte såg. Jag hade så klart tänkt att skriva nåt bra och genomtänkt om den här boken, men när tiden var knapp blev det ingenting i stället. 
Så nu tänker jag i stället passa på att mer kortfattat rekommendera alla som inte redan läst boken att skaffa sig ett exemplar på bokrean och sätta igång och läsa!


Vid det här laget vet alla vad som var det stora avslöjandet i Det du inte såg. Med boken har Patrik Sjöberg har skapat en viktig debatt inom svensk idrott, och underlättat för fler som nu vågat träda fram och berätta sina historier. DNs Johan Croneman utsåg Sjöberg till årets viktigaste idrottare, och han blev också tilldelad Sportspegelns pris som delades ut under idrottsgalan. Patrik själv verkade förvånad över priset då han inte är aktiv inom sin sport längre. Hans lilla framträdande då han mottog priset var väl lite Patrik-Sjöbergskt (nytt ord i SAOL?). Efter tacktalet gav han en känga till framförandet av London Calling och informerade om var efterfesten var. Man kan ju tycka att det är onödigt att säga allt man tänker (även om jag håller med om att massaker ganska bra sammanfattade framträdandet), men det är också den här egenskapen som gör att jag verkligen uppskattar att läsa vartenda kapitel i Det du inte såg. Inte en sekund tänker jag att Patrik Sjöberg försöker försköna eller hitta på bortförklaringar till alla mer eller mindre genomtänka upptåg. Som svar till journalister som säger att ”ja nu förstår vi varför du uppförde dig som du gjorde” säger han att han skulle uppfört sig på samma sätt oavsett övergreppen. Och jag tror honom. Han är som han är, och han är sig själv. Något för alla att eftersträva.

Jag var nog för ung (alternativt för ointresserad av sport på TV) för att ha en relation till Patrik Sjöberg under hans storhetstid som höjdhoppare. Men oavsett vad man har för relation till höjdhopparen Patrik Sjöberg, är det här en bok som alla som har något som helst intresse för sport och ungdomar borde läsa.

Något som är gemensamt för alla bra böcker med självbiografiskt innehåll är att de känns äkta och ärliga. Det du inte såg känns verkligen äkta, ärlig och jag kan bara beundra och tacka Patrik Sjöberg för han hittade det mod som krävdes för att skriva den här boken.

Köp. Läs. Tänk och känn. Det du inte såg.


1 kommentar:

  1. Ska försöka få tag i boken i morgon.
    Svårt att förstå att det var som det var.
    Patrik satte världsrekord på Stockholms Stadion den 30e juni 1987 med 2,42m efter att rökt på med två cigg utan filter som warm-up.
    Fler stjärnor på Stockholms Stadion? Ja, kolla förra blogginläggets "De tre musketörerna" :D

    SvaraRadera