måndag 10 oktober 2011

Tillbakablickar

Att överkompensera är nog ett av de vanligaste misstagen jag gör. Ni vet, man blir lite stressad över utebliven träning, och så drar man på för mycket när det väl börjas igen. Jag vet ju att det inte funkar och att det bara är dumt, men eftersom den sansade delen av hjärnan alltid verkar vara avstängd vid just de tillfällena händer det alltför ofta ändå…

Igår tänkte jag tillbaka på hur jag började springa igen efter problemen med hälen som ledde till uppehåll från löpningen i augusti, september och mesta delen av oktober förra hösten. Jag upplevde inga problem alls att börja springa igen, så något måste jag ha gjort rätt. När jag läser gamla inlägg på bloggen blir jag helt fascinerad – vad förståndig jag var! Jag tog det helt otroligt lugnt i början, utan stress, och byggde upp styrkan igen gradvis. Visst, det är liksom inga prisvinnande och nya koncept, utan högst självklara saker som trots att det är så självklart ändå lätt glöms bort. Eller kanske snarare förträngs…

Det måste bli skärpning! Idag är första dagen av resten av mitt liv – en bra dag att ta kloka beslut och inte hålla på att tramsa. Nu ska jag göra det som jag hela tiden har vetat att jag borde göra – satsa på distanspass och komplettera med funktionell styrka. Bort med tider, tempo och tungt motstånd! Och inte bara tänka det, utan göra det också...

Planen för den här veckan ser ut som följer:
Måndag: kortdistans morgon och yoga på kvällen
Tisdag: funktionell styrka på gymmet (morgon)
Onsdag: Alternativ träning med Kettlebells (kväll)
Torsdag: Långsam långdistans, ungefär en 17km (kväll)
Fredag: mini-recoverypass 3km
Lördag: VILA
Söndag: långdistans 20km

Mitt egen högst oprofessionella analys av läget är att distans i sig inte är nåt problem, men jag ska inte försöka köra några kvalitetspass på ett tag. Generell styrka behöver byggas upp, men det ska ske gradvis, och med lätt motstånd till en början. Ska sätta ihop ett litet program med ett fåtal styrkeövningar och nöja mig med dem till en början. Lite extra fokus på att verkligen stretcha alla viktiga muskler efter passen får det bli också.
Så där ja!



4 kommentarer:

  1. Låter väldigt klokt - men ska du inte springa Hässelbyloppet på söndag?

    SvaraRadera
  2. Eh, ja just det ja. Hade mirakulöst lyckats förtränga det... Helt ärligt känner jag mig helt opeppad, men kanske borde ta mig i kragen och se till att bli peppad. Du ska springa väl?

    SvaraRadera
  3. Var du klokare när du var yngre :o ska inte sånt komma med åldern?

    Tycker du har en bra plan! Tittar avundsjukt på din veckodistans, ska köra kortkorta pass några veckor till sen vill jag också springa lååångt igen!

    SvaraRadera
  4. Hmm, ja, jag var den enda femåringen som ville att min veckopeng skulle gå till pensionssparande... ;-)

    Ja, nu var det ju bara den lilla skillnaden mellan en plan och den så kallade 'verkligheten', liksom, vad gör den här nu igen??? Fick ju feber igår em, så varken yoga eller funktionell styrka blev av... Men hoppas på att morgondagen har nåt bättre att erbjuda :)

    SvaraRadera