onsdag 8 juni 2011

Morgonstund har guld i mun

Det är ju alltid sant, men speciellt gällande att springa på sommaren. Att springa i värme är inte min paradgren. Senaste veckan har temperaturen legat kring 30-strecket, och det var först igår som det blev lite svalare. Dvs kring 25…

I fredags var jag ute och sprang på eftermiddagen i 30-graders gassande sol. Jag kom tillbaka en timme senare som en kokt kräfta med svetten sprutandes ut ögonhålorna trots att jag sprungit jättelångsamt, och kom på mig själv med att sakna snöpulsningen i minus 15grader… Från den ljusa sidan tänker jag mig att det måste ju vara bra att träna på sånt som jag är mindre bra på. Som att springa i värme!

Det går ju dock inte att komma ifrån att det är en ökad påfrestning på kroppen, och det här är tipsen jag fått för värmelöpning:

Undvikartips:
  • Spring på morgonen eller sent på kvällen
 Tips till stundens hetta:
  • Drick, men hellre lite i taget och många gånger
  • Ha på sig en blöt keps eller tröja om det är riktigt varmt
  • Spring efter pulsen istället för tempo
  • Spring långsammare och gå om det behövs
  • Spring kortare sträckor

Sammanfattning: det som de här tipsen egentligen försöker säga är att varma sommardagar inte lämpar sig för löpning…

Så långt det går satsar jag på undvikartipset och ger mig ut på morgonen. Morgonen är ju verkligen den bästa stunden på dagen för mig. Innan resten av världen har vaknat och jag kan njuta av lugnet längs en grusväg i skogen. Det är vardagslyx som är helt gratis som jag kan unna mig nästan alla dagar i veckan.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar