tisdag 21 juni 2011

I vilken ände ska jag börja?


Jag har sagt ganska många gånger vid det här laget att jag ska komma in i gamla goda vanor igen, men det var visst lättare sagt än gjort…

Det är jobbigt att träna mycket när jag inte äter optimalt, och det är jobbigt att ha energi att laga bra mat när jag är seg av för mycket dator och för lite spring. Blir ju lite av ett moment 22… Efter tre dagars konferens från fredag till måndag är jag både osportad och osoven. Visserligen blev det en långsam 4km vända i söndags eftermiddag, men det var nog mer som en promenad i springkläder. Så, jag bestämde mig för att skynda långsamt och ta tag i saker i så rätt ordning som jag kan i alla fall. Först och främst, sova ut och ta igen förlorad sömn, sedan äta lite bra mat och sen se om kroppen kan tänka sig att anstränga sig efter att den har fått allt serverat.

Det blir två stycken sova-ut-nätter med 10 timmars sömn, ikväll har jag lagat morots och ingefärssoppa med apelsin i, och i morgon kväll blir det tillbaka-i-löparskorna. Känns som en bra plan. En sak i taget. Och sedan beta av.

Dags att börja beta!

Snart i soppan...






2 kommentarer:

  1. Jag tror att du gör saker i exakt rätt ordning! Och soppan låter supergod - hur gör man? Själv har jag en konstaterad spricka i revbenet efter att ha kört go-cart. :-( Ont som sjutton, men det ska tydligen läka ihop på ca tre veckor. Får väl se hur det går med Hornstull - Järna som jag inte vill missa.

    SvaraRadera
  2. O nej! Ja, jag har alltid tänkt att de verkar livsfarliga de små rackarna... Jag håller tummarna för att du är hel igen till Hornstull-Järna!

    Soppan är superenkel! Den är bara precis som det låter... Lök eller purjolök eller båda, massor med morötter (minst ett kilo), ingefära (jag brukar ha i ganska mycket, men det kan lätt bli lite väl starkt..). Fräser allt i en järngryta tills det börjar mjukna, då häller jag i vatten så att grönsakerna täcks, och kokar tills allt är mjukt. Har i salt, peppar och buljongtärning. När det är klart har jag i saft från ett par pressade apelsiner, och sedan mixa tills det är slätt. Antingen äter jag den med bröd med hummus på, eller så har jag i en klick keso i soppan för att få lite protein. Vill jag ha soppan godare (och fetare) har jag i creme fraiche också... Snabbt, gott och nyttigt :)

    SvaraRadera