onsdag 25 april 2012

Veckans mattips


Jag gillar mat. Bra mat, god mat, varierad mat, hyfsat nyttig mat. Förutom att jag gillar att göra storkok och producera en massa matlådor, så gillar jag också småkok med nån liten grej som blir som ett kompletterande tillbehör till själva matlådan. Ibland marinerar jag bönor eller vitkål, ibland gör jag hummus, ibland blomkålsröra. Den här veckan har jag gjort Baba Ganoush. 
Så gott, så enkelt. Och så smidigt att ha redo i kylen för att göra luncherna ännu lite godare!

Jag brukar göra ungefär så här:
Dela tre auberginer i två eller tre delar beroende på hur stora de är. Grilla i ugnen i 200 grader i 40 minuter eller så. Låt svalna lite. Gröp ur skalen och lägg innanmätet i en matberedare. Tillsätt salt, vitpeppar, olivolja, och vitlök. Vitlöken kan läggas in i ugnen en stund tillsammans med auberginen så blir det lite mildare smak. Mixa. Eller bara mosa med en gaffel om det inte finns nån matberedare. Jag brukar ha i lite pressad citron om jag har hemma, och ibland tahini (sesampasta) också. Vissa gillar att ha i turkisk yoghurt, men jag gillar den bäst utan.
Tada! Det enda jobbiga är att diska matberedaren efteråt, men det är det värt.





3 kommentarer:

  1. Mmm... jag älskar baba ganoush! Länge sen jag lagade det faktiskt, men nu fick jag lite inspiration att fixa till det i helgen.

    SvaraRadera
  2. Man fattar att man ligger efter när man inte ens hört talas om baba ganoush. :) Men låter sjukt gott, måste provas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ja, liksom, baba-vem-då?? Men att det heter Baba Ganoush skänker ändå lite mer glamour till det hela än om det bara hette auberginegegga :)

      Radera