lördag 9 juli 2011

Dags att blicka framåt

Halva året har gått, vi är mitt i sommaren och det är en bra tidpunkt att checka av planer för året, och kanske revidera lite!

Det enda som har varit spikat sedan länge är Lidingöloppet. Passade på att anmäla mig riktigt tidigt, tror det var efter nån snöpulsning i mellandagarna. Förra året sprang jag Lidingöloppet för första gången. Hade haft lite otur med hälsmärtor innan, (som sedan visade sig vara plantar farsciit) så ingen träning en månad innan loppet och min målsättning då var att genomföra loppet – att ta mig i mål helt enkelt. I mål kom jag, efter 3 timmar och 27 minuter och 28 sekunder, och en fantastisk löpupplevelse rikare! Kanske berodde det på att jag inte hade några förväntningar på mig själv resultatmässigt, kanske var det att allt var nytt och spännande och jag var ovetande om vad som väntade mig, men loppet var för mig en ren njutning. Jag kände glädje i varje steg. Till saken hör också att jag hade världens bästa support- och hejaklacksteam - mamma, pappa och pojkvän. De for runt och hade det ganska stressigt för att kunna heja på mig på så många ställen som möjligt, erbjuda sportdryck och varmare kläder. De hann säkert vara på sju olika ställen och ropa åt mig. Men pappa konstaterade att det går faktiskt inte om jag springer snabbare, det var på håret som det var nu. 

Inför Lidingöloppet 2011 har jag två olika målsättningar. Tidsmässigt är min målsättning att förbättra mig med 15 minuter, så att gå in på under 3.12. Mitt hemliga mål är att kunna hålla 6min/km fart och gå in på ungefär 3 timmar, men hur det känns när loppet närmar sig får avgöra om jag gör ett försök med det eller inte. Min andra målsättning är att ha lika roligt och att vara lika glad som jag var förra året. Att inte glömma att glädjen när jag springer är viktigare än minuter och sekunder.

Jag och bästa superpepp-Anna hade sneglat på Vertex Fjällmaraton i Vålådalen, men det har nu blivit fulltecknat, så nu behöver vi inte fundera på det längre. Anna hade pratat med en kille som beskrivit det som det jobbigaste han någonsin varit med om, så vi kanske inte ska vara så ledsna att vi inte fick plats.

Meeeen, jag är ju lite sugen på att ha några andra lopp att se fram emot, så i nuläget tänker jag så här:

11 september - Salomon Trail Tour Eskilstuna 10km
      ja, varför inte springa ett lopp i Eskilstuna? Ett perfekt sista tuffa pass inför Lidingöloppet två veckor senare. Har dock inte anmält mig ännu...

24 september – Lidingöloppet 30km

16 oktober – Hässelbyloppet 10km på flack bana (sägs det i alla fall)
-       Här ska jag göra mitt försök på att springa 10km på under 50 min innan året är slut. Anmälde mig i Damer motion 1 - klassen för ladies som har sprungit under 53min i ett lopp de senaste två åren, och nu är redo att slå till på sub50! (Ok, det stod inte riktigt så, men nästan...)

Annan inplanerad löpning börjar redan nästa helg i Abisko tillsammans med bästa superpepp-Anna. Kan bara bli en kanonhelg!


Och sist, med inte varken minst eller kortast, Årets sista långspass den 18e december, upp till 60km!


Det blev lite tomt i augusti, men det är nog bara bra. Jag tänker att det kan vara bra att lämna lite plats för spontana löputflykter och lite mer upplevelselöpning. Det kan vara på sin plats när semestern är slut och vardagen tar vid.

Changes, en Bowie-favorit!








2 kommentarer:

  1. Spännande att läsa om alla planer! Blev nyfiken på det du skrev om årets sista långpass. Var går det av stapeln? är det likt Hornstull- Järna som jag så gärna hade varit med på men missade pga bröllop. Skulle vara kul med 60km snö och kyla =)

    SvaraRadera
  2. Japp, det är en liknande sociallöpning om ordnas av Peter Lembke och hans fru. Slingan går från city, runt norra förorterna i Stockholm och tillbaka till stan. Finns mer information på www.teamfakta.se! Och på samma sätt som Hornstull-Järna går rutten förbi kollektivtrafiken så om man känner att man har fått nog är det lätt att ta sig hem...

    Jag tror att det kan bli supermysigt :-)

    SvaraRadera