torsdag 24 maj 2012

Forever young

Det finns många anledningar att idrotta, och oavsett anledning så är det mycket som pekar på att fysisk aktivitet i lagom mängd har en massa positiva effekter på kroppen och göra det mätbara åldrandet långsammare. För några veckor sedan gjorde Lars ett test för att få veta sin fysiska ålder, och i senaste numret av Runner’s World kan vi läsa om hur vi ska springa oss yngre.

Varför slutar människor att idrotta när de blir äldre då om det är så bra? Bland de som har varit riktigt duktiga verkar det som en anledning är att det är jobbigt att inte prestera på samma nivå som man gjort tidigare. Att inte vilja acceptera att resultaten kommer att bli sämre med tiden. Det finns säkerligen många anledningar, men med det sagt så är det inte de som slutar att idrotta som jag tänkte prata om, utan de människor som fortsätter att leva ett aktivt liv. Hela livet.

I går kväll visade UR dokumentären Seniorer på elitnivå, där vi fick följa några olika människor i åldrarna dryga 80 till över 100år, som skulle tävla i veteran-VM i friidrott. Otroligt inspirerande och imponerande, inte bara att de fortfarande var så aktiva, utan att de aldrig förlorat viljan att vara bäst. Som en farbror uttryckte det Jag vill vara den som får mest applåderEn annan aspekt var all den styrka och glädje som det gav dem att fortsätta med sin sport. Det var helt enkelt livsviktigt. En annan deltagare uttryckte det som om jag slutade nu skulle jag nog dö inom en månad, men jag vill fortsätta så att jag kommer att leva längre till. Han tävlade i 100meter för män mellan 90 och 95.

Jag hoppas och önskar att kunna vara aktiv och rörlig länge, och när jag ser det här gänget som kan jag inte tro annat än att idrott verkligen får oss att leva längre. Har du en stund över kan jag rekommendera att du klickar in på UR Play och tar en titt in i framtiden!





2 kommentarer:

  1. Det där var inspirerande om något! Och så nyttigt att påminnas om att idrott som livsstil inte är en sprintdistans utan ett riktigt ultralopp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen. Att bygga en livsstil och en kropp som orkar hela livet, så att det roliga inte behöver sluta i förtid.

      Radera