fredag 9 december 2011

En ko under granen?

Jag har många favoritdjur, men absolut i topp kommer nog ändå ko. De har så stora fina ögon, luktar så gott, vem gillar inte en fuktig mule, och så blir jag lugn av kor. De är så stora och trygga på nåt sätt. Jag är en koälskare helt enkelt. Kommer ihåg när jag som liten försökte övertala föräldrarna att jag skulle få ha en kalv ute i förrådet där vi hade cyklarna, men det gick tydligen inte för sig. Inte ens om vi tog ut cyklarna. Jag har aldrig ägt en ko hittills i livet, men vem vet, än kan mycket hända på kofronten... Just nu närmar jag mig kons väsen på annat sätt!

Fotografen Roine Magnusson och författarna Mats Ottosson och Åsa Ottosson har tillsammans gjort boken KOR - en kärlekshistoria. De tar oss med på en resa från uroxen till hur kon blev tam och hur mycket kon har betytt för oss människor genom tiderna. Här finns berättelser med fantastiska rubriker som Är det inte ensamt i Stockholm utan kor? och otroligt många vackra kobilder.

Nu är jag ju visserligen lite kotokig, men även utan att vara det tror jag att det här är en bok som många skulle uppskatta. Den har dessutom valts till Årets Pandabok av Världsnaturfonden! Till och med om man inte orkar läsa ett enda ord skulle jag rekommendera den här boken, enbart för Roine Magnussons underbara foton. 

Helt klart ett julklappstips!






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar