tisdag 24 maj 2011

Fundera mera

I helgen har jag varit i Göteborg. Helt ledig helg, helt utan jobb. Det är inte annat än att jag blev lite stressad av lugnet…

Tanken var att jag skulle komma igång med löpningen igen i helgen. Men. Jag hade packat väskan med träningskläder och skor. Problemet var bara att väskan inte kom till Göteborg. Hur mycket det än är tanken som räknas, så underlättar det betydligt att ha träningssakerna i samma stad som jag själv befinner mig i. Nåväl. Det gav istället tid till att titta på Göteborgsvarvet och fundera över min egen träning, eller snarare avsaknad av träning. Mina tankar gick någonting så här…

Vintern var ju helt fantastisk. Så vad hände egentligen när våren kom? I mitten av mars fick jag ju ajajaj-vinterkräksjukan, och på nåt sätt tog det lång tid innan jag återhämtade mig. Sedan hade jag ett helt fantastiskt långpass precis innan påsk och det kändes verkligen genombra, men så kom påskklätter i Bohuslän som slutade i dunderförkylning som var så seg så seg och blev till en ögoninflammation som tillslut blev bra. Ett misstag var väl att det låg väldigt nära till hands att tänka att det är lika bra att passa på att jobba lite mer nu när jag ändå inte kan träna. Om det bara hade varit att jag jobbade lite mer hade nog allt varit frid och fröjd, men istället jobbade jag som en galning och sov för lite. Som säkert flera av er känner till är inte det kanske det bästa sättet att bli frisk på. Det vet ju jag också. Glömde bort det lite bara… Och så var det faktiskt himla kul att jobba tills jag stupade   :)

Men det är inte kul att jobba så mycket hela tiden och nu är en bra tid att hitta tillbaka till lite balans i tillvaron. Liksom, gjort är gjort och nu är det bara att komma fram med en ny plan! Jag tänker mig att min nya plan är mjuk-tuff. Jag kommer att springa och yoga ganska mycket, men bara mjukpass till en början. I går sprang (lunkade) jag sex km, och i kväll blev det ungefär 11km i lugnt tempo. Fick in ett yogapass i går kväll också. När jag skulle göra sit-ups med benen upp blev det uppenbart att det var ett tag sedan jag rörde på mig. Det var inte magmusklerna som var det primära problemet, utan att jag hade för ont i benen för att hålla upp dom… Hmmm, men det är ju bara att komma igen och komma ihåg att vad som än händer – sluta aldrig yoga!

Nästa vecka ska jag tydligen springa blodomloppet 10km. Tidigare var målsättningen att försöka närma mig 50min och slå min tid från förra året på 52.45, men just nu är faktiskt min målsättning bara att slappna av och ha en bra känsla när jag springer. För lite tid kvar för att hitta tillbaka till någon form, och just nu känns det viktigare att komma tillbaka till gamla rutiner och få tillbaka kontinuiteten i träningen än att försöka springa snabbt.

I morgon ska det klättras för första gången på ett bra tag. Ska bli spännande
att se hur det känns!



3 kommentarer:

  1. Men där är du ju! Jag undrade vart du tagit vägen! Min vår har ju varit som din - otroligt segt virus som liksom aldrig gav upp. Men nu är jag på gång igen och med det utgångsläget kan det väl bara bli bättre?! :-)

    SvaraRadera
  2. Hehe, japp, äntligen tillbaka :)
    Tänkte faktiskt på dig när jag sprang igår! Kommer du att springa på lördag som planerat? Jag tänkte ta mig till hufvudstaden och kolla på loppet, få lite inspiration och hoppas att jag kommer att känna igen lite folk som jag kan heja på. Vore kul att se dig där!

    SvaraRadera
  3. Jodå, jag kommer att vara en av alla 20.000 som försöker ta sig runt på lördag. Håll tummarna för mig!

    SvaraRadera