onsdag 29 augusti 2012

Hur blir det kul att simma?


Jag fick frågan under fikat på jobbet förra veckan. Det är ju så klart glädjande att mina kollegor tror att jag har förvandlats till något slags träningsorakel som kan ge svar på vilka sportrelaterade frågor du än må ha – tackar tackar! – men det visar sig att det finns begränsningar för vilka frågor jag kan svara på... Hur som helst, sant eller inte, så vill jag ju gärna leva upp till mina arbetskamraters förväntningar och leverera nåt mer än bara svammel till svar...

Lägligt nog hade jag lite ställt samma fråga till mig själv, eftersom jag nu försatt mig själv i situationen att fokusera på low impact-träning ett tag, som simning. I vanliga fall när jag går till simhallen är det bara simning, rätt upp och ner, inga krusiduller, inget mer inget mindre. Men om jag nu ska ta mig till simhallen oftare än tidigare så duger inte det längre. För att få lite bättre träning och framför allt i ett försök att göra det hela lite roligare så testade jag det här upplägget:
  • 300m bröstsim
  • 10min aquarun
  • 100m benspark med flytplatta
Beroende på hur mycket tid jag har tänkt att avsätta så blir det två eller tre vändor. Mycket roligare, och mer allsidig träning! Att lägga in variation och flera olika moment gör nästan vad som helst lite roligare. Jag gör det ju jämt med löpningen, men just för att simning inte är min grej så har jag inte testat det där tidigare. Det blev också en påminnelse av en annan sak som jag så klart vet men som är lätt att glömma bort – du blir bra på det du tränar på. Bensparkarna aktiverade muskler som uppenbarligen hade fått vila lite för länge, ajajaj vad dom tog bra!

Vad har ni för tips för att göra nån inte-favvo-aktivitet lite roligare?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar