tisdag 12 april 2011

Men du gillar ju att bada!!!


Jo, visst, det gör jag, men gårdagens dopp kom ändå lite oväntat…
För första gången efter vintern var en av stigarna längs nedre delen av ån fri från snö. Detta tänkte jag så klart fira med att ta den vägen på måndagens morgonrunda. Stigen går en ganska lång bit längs ån, och mellan den och en lite större väg som ligger högre upp är en stor åker. En åker som man inte klafsar över hur som helst. Dagen till ära hade jag satt på mig nya springskorna, för jag skulle ju springa på torra fina grusstigar. Trodde jag i alla fall.

Well… Little did I know… När jag har kommit en bit in på stigen, ja så där lagom långt för att det ska kännas som att man kommit för långt för att vända om, inser jag att delar av stigen är täckt med vatten. Det tillhör ju inte direkt ovanligheterna på våren, så jag tänker inte mer på det utan springer utan att slå av på farten käckt vidare genom vattnet. Det som jag dock inte hade räknat med var exakt hur mycket vatten som det faktiskt var som täckte stigen. Hade jag sneglat lite mer åt sidan innan jag stolpade ut i den lilla sjön hade jag insett att det mer eller mindre var ån som var tillräckligt hög för att täcka stigen och delar av åkern… Ganska snabbt har jag vatten upp till knäna och allt stänkande gör att jag är snudd på genomblöt. Nåväl, det var nog inte mer än 100 meter, och jag är ju redan blöt, så ingen ide att vända. Och åkern kommer förmodligen bara innebära flera hundra meter klafsande i lera, och då är ju ett dopp i ån betydligt ner uppfriskande   :)

Jag kan inte annat än skratta åt mig själv, ta ett kort mitt i sjön och ändå känna mig lite tacksam att det bara än en äldre farbror som tittar på och undrar vad jag håller på med...

Och djupare blev det... Skorna klarade sig fint
 - de kom visserligen upp täckta i gammalt gräs,
men det är mycket lättare att ta bort än lera, hehe...
Ja just det, själva turen! Den gick ganska raskt till en början - kände mig som en nyutsläppt kalv - och lite lugnare på mitten och så en liten tempoökning på slutet. Landade på 12km med 6min/km som snittempo.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar