lördag 22 oktober 2011

En lång dags färd mot natt


Det tar ett tag bara att ta sig till Oslo med tåg från Uppsala. Och sen skulle jag ju vidare till Horten, det lilla samhället vid Oslofjorden där min bror numera bor med sin flickvän. Det börjar redan vi en ombyggnation i Flen där vi får stå och vänta, och sen, ja, när ett tåg väl är sent så är det nedprioriterat och då är det förtur till alla andra tåg. En dryg timme sena når vi i alla fall Olso Sentral, och jag hinner precis slänga mig på det sista anslutande lokaltåget. När jag blir hämtad vid tågstationen i Holmestrand är det midnatt.

Nu är det ju så klart inte så att Norge i sig är en annan tidzon, även om man lätt kan tro det, för när jag dyker upp är det så klart strax dags för middag! Jo, min bror har för det mesta en något annan dygnsrytm än vad jag har, oavsett var han befinner sig... Så vi äter, kollar tv-serier och snackar ikapp. Slappar helt enkelt. Jag är normalt sett ganska rastlös av mig, han är helt tvärt om. Här skyndas det inte. Det är bra för mig att tvingas sitta still ibland, att sluta vara effektiv och utnyttja varje minut. Inte försöka hinna med en massa saker, eller faktiskt, inte ens försöka hinna med nåt.

Så, helt utan att försöka har vi ändå lyckats
  • ta en tur till grannbyn och dricka kaffe
  • hela första säsongen av Game of Thrones
  • promenad till hamnen och dricka kaffe
  • vin och mat och vin och mat
  • slappa och snacka
  • kaffe, kaffe och lite mer kaffe


Nu är vi tillbaka från middag i grannbyn Tönsberg som också är Norges äldsta by! Så flott!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar