onsdag 20 juli 2011

Mot Kårsavagge i kvällssol eller En asfaltsprinsessas dagbok

Fjälljogg – etapp 1

Fredag eftermiddag anländer jag i Narvik, och hinner precis till Anna för att lämna lite saker, fixa det sista med packningen för att ta oss tillbaka till stationen för att ta tåget till Abisko. Vi går av vid turiststationen och tar oss mot starten – stigen mot Kårsavagge. Stämningen är på topp – vi är så klart glada att ses, och att få en långhelg springandes ute på fjället tillsammans! Det är för det mesta fin stig mot Kårsavagge, och till en början ganska mycket uppför. Det blir inte mycket till uppvärmning innan det blir flåsigt av lutningen, men det är roligt att vara ute, härligt att springa där det är så vackert och i sällskap av bästa superpepp-Anna! Jag älskar känslan att vara ute, långt bort från folkmassor och asfalt, och njuta av det mjuka underlaget, dofterna och ljudet från naturen. Det är sankt lite här och var, och även om jag försöker att vara försiktig i början inser jag ganska snart att det bara är att klafsa på genom lera och jokkar. Efter ungefär halva vägen har vi tagit den mesta av höjden och det är ganska flackt resterande bit. Det är så klart kuperat, men inte alls som i början, och nu har vi blivit ordentligt uppvärmda. Jag har fått upp ångan, och vi springer på ganska bra ett tag. Det är lugnt omkring oss och det enda jag hör är våra andetag. Det är en fantastisk kväll – lagom temperatur för att springa i tunn underställströja, lite lätt vind och så kvällssolen som står rätt emot oss. Vi kunde inte fått en bättre start på turen.

Sista biten innan stugan hinner vi få skorna genomsköljda både en, två och tre gånger då vi också ska över ett litet vad och terrängen innan och efter är sank och ganska svårforcerad på grund av tät växtlighet. Ingen idé att ta av sig skorna eftersom vi ändå är blöta av lerklafsandet, och på det här sättet blir ju skorna lite renare igen… Jag är i alla fall nöjd med att jag bestämde mig för att ta ett par lite äldre skor och inte de nyaste. Packningen är minimal, och det är inte direkt ett alternativ med flera springklädesuppsättningar. Anna har bestämt sig för att springa i tights som slutar under knäet och att dra på sig långa strumpor vid behov, medan jag springer i långa tights. Tror att vi båda var nöjda med klädvalen faktiskt. I ryggsäckarna har vi det vi tror oss behöva för tre dagar ute på fjället - karta, kompass, ombyte till kvällen o ombytesunderkläder, sovpåse, mini-necessär (tandborste, tandkräm, 20ml tvål, kam, linser), liten resehandduk, en tredjedels rulle toapapper, mini-första hjälpen, vindjacka (Anna) eller regnjacka (jag), mat till första kvällen och första frukosten, lite snacks att ha längs vägen. Sen får det inte plats så mycket mer. Jag får precis plats med sakerna i ryggsäcken, och Annas tar lite mer än min, men vi får med allt vi behöver.


Framme vid stugan hälsas vi av inte mindre än två stugvärdar eftersom det är tid för byte. Kårsavaggestugan är gammal och inte speciellt upprustad då det är relativt få besökare här eftersom stugan inte ligger längs Kungsleden. Men allt vi behöver finns, och efter ett uppfriskande tvättdopp i sjön lagar vi mat, tänder i spisen och riggar upp våra kläder och skor på tork. Det är två rum i stugan, och i hundfria rummet, som vi är i, finns plats för sex personer, men vi får ha hela stugan för oss själva. Vi är inte svårvaggade och det dröjer inte länge innan vi slumrar på söta örat.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar